piątek, 20 grudnia 2013

Świąteczne pierniczki :)

Dziś nie o włosach - ale świątecznie - dam wam prosty przepis na pierniczki świąteczne :)

Skład:
  • 125g masła
  • 125g cukru
  • średnie jajko 
  • łyżeczkę ekstraktu waniliowego
  • 250g mąki pszennej
  • własnej roboty przyprawa piernikowa
Tak jest w oryginale (z pomnożonej razy 2 wyszło mi ok. 120 pierniczków różnej wielkości), ale ta porcja jest dla mojej rodziny za mała więc ją pomnożyłam razy 4, czyli
  • 50 dag masła
  • 50 dag cukru
  • 4 średnie jajko 
  • 4 łyżeczki ekstraktu waniliowego
  • 1 kg mąki pszennej
  • własnej roboty przyprawa piernikowa
Uwaga! Ważne żeby było to masło a nie margaryna - bo margaryna jest za miękka. Również dobrze żeby to była własnej roboty przyprawa - wtedy mocniejszy jest aromat i smak :)

Przepis na przyprawę piernikową:
  • 1-2 łyżeczki goździków nie mielonych
  • 1-2 łyżeczki imbiru mielonego
  • 1-2 łyżeczki cynamonu mielonego
  • 1-2 łyżeczki gałki muszkatołowej mielonej
  • 1-2 łyżeczki anyżu nie mielonego
  • 3-6 ziarenek pieprzu czarnego (nie mielonego) 
  • 3-6 ziarenek ziela angielskiego (nie mielonego)
Wszystko wsypać do młynka do kawy i zmielić bardzo drobno - by nie było żadnych grudek! W zależności z jakiej ilości mąki będą robione pierniczki należy dać więcej lub mniej łyżeczek goździków, cynamonu itp. do młynka. 

Jak wykonać pierniczki:

1. Zmiksuj masło z cukrem na lekką kremową masę.
2. Dodaj jajko i ekstrakt waniliowy. Całość wymieszaj.
3. Wysyp mąkę na stolnicę i dodaj do niej masę.
4. Całość ładnie zagnieć np. tak jak ciasto na pierogi i włóż na 1 godzinę do lodówki.
5. Po tym czasie wyjmij ciasto i podziel na 2 części - jedną z nich rozwałkuj ciasto dość grubo (w przepisie pisze że na grubość ok 4 mm.).
6. Wytnij za pomocą foremek, wykrawaczek do ciasta różne wzorki.
7. Rozgrzej piekarnik do temperatury 180 st.
8. Ułóż ciastka na blaszce natłuszczonej za pomocą margaryny.
9. Piecz ok 10-15 minut w piekarniku o temperaturze 180 st (ja piekłam z wiatrakiem)
Tak wyglądają upieczone
 10. Po tym czasie wyjmij i odłóż na bok do ostudzenia.
11. Kiedy ostygną przełóż do pudełka wyłożonego papierem (jeśli chcesz je później ozdobić), lub na talerzyk jeśli chcesz je od razy zjeść
 A tyle wyszło mi wszystkich pierniczków - ok. 240-250 sztuk:)

Czyż nie wyglądają smakowicie?

Smacznego! :)

Dziś wieczorem będę je ozdabiać - jak mi się uda to to opiszę jeszcze przed świętami:)

A wy już zrobiliście pierniczki - czy istnieje u was taka tradycja? A może znacie jakieś ciekawe sposoby ozdabiania pierniczków? Piszcie w komentarzach! :)


Wasza
Blondynka

6 komentarzy:

  1. U mnie właśnie pieką się pierniczki, ale inny przepis :D Co do dekorowania do lukier i posypka są najlepsze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To u mnie w ruch idą polewy czekoladowe, posypki, jakieś ozdoby i lukier :)

      Usuń
  2. Wyglądają przepysznie :) Wyobrażam sobie ten ich korzenny zapach :)
    Anomalia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja mama uwielbia ich zapach - a przepis na przyprawę piernikową mam od babci :)

      Usuń
  3. Mniam uwielbiam pierniczki ! :)

    OdpowiedzUsuń